De specialisten van Handson Partners
Onno Houtschild en Marcel Paapst bieden 50 jaar ervaring in issue- en crisiscommunicatie.
Onno Houtschild
Onno Houtschild is specialist in issue- en crisismanagement vanuit corporate communicatieperspectief. Houtschild heeft ruim 25 jaar brede ervaring bij bedrijfsleven en overheid. Hij is gespecialiseerd in communicatie over maatschappelijke thema’s.
In de jaren 90 werkte Onno bij BIKKER Communicatie aan issues als voortijdig schoolverlaten en de veiligheid van betaalsystemen op het internet. Rond de eeuwwisseling werkte hij bij het ministerie van V&W aan samenhang in de communicatie over de grote spoorprojecten. Daarna werkte hij acht jaar bij de Rijksvoorlichtingsdienst als hoofd van het team dat de kabinetsbrede beleidscommunicatie coördineerde.
Tussen 2011 tot 2014 werkte Onno als lobbyist vanuit adviesbureau Dröge & van Drimmelen. Sindsdien is hij zelfstandig. Als interim issue- en crisiscommunicatiemanager en trainer/adviseur werkt(e) hij onder meer voor de Autoriteit Financiële Markten, het Nederlands Lucht & Ruimtevaartcentrum en Royal Dutch Shell, waar hij drie jaar vanuit het crisismanagementteam over de hele wereld trainingen en crisissimulaties verzorgde. Daarnaast was Onno als (curator)woordvoerder en communicatiemanager betrokken bij een groot aantal faillissementen waaronder Etam Retail Groep en MC Slotervaart & IJsselmeerziekenhuizen. Ook geeft hij jaarlijks een driedaags college crisiscommunicatie aan Blanquerna Universiteit in Barcelona in het post-graduate programma ‘Global Communications’.
Marcel Paapst
Marcel Paapst is specialist in issue en crisismanagement vanuit een journalistiek perspectief. Marcel is voormalig journalist en inmiddels 20 jaar actief als adviseur en trainer in opdracht van het bedrijfsleven en overheden. Vanuit zijn journalistieke achtergrond is hij gespecialiseerd in reputatiemanagement, woordvoering en mediatraining.
Na zijn baan als parlementair journalist bij RTL-Nieuws begon hij als videoproducent en mediatrainer. Al snel startte hij als partner met paapstvandam, bureau voor communicatie. In de afgelopen twintig jaar begeleidde en trainde hij (meer dan 1000) politici, bestuurder, ambtenaren en ondernemers. De trainingen kenmerken zich door een praktische aanpak, waarbij de trainee altijd oefent met concrete voorbeelden uit zijn of haar eigen dagelijkse praktijk.
Sinds enkele jaren is Marcel Paapst regelmatig als adviseur betrokken bij issues en crises. Zowel op politiek-bestuurlijk niveau als bij ondernemersvraagstukken. Dit varieert van productintroducties tot en met faillissementen. Met als repeterende vraag hoe met deze issues of crisis om te gaan richting de media, zodat medewerkers en allerhande externe stakeholders zich gehoord en serieus genomen voelen.
Eind 2018 raakte Marcel betrokken bij de afwikkeling van het faillissement van MC Slotervaart. Hij was woordvoerder tijdens de tumultueuze fase waarbij het Amsterdamse ziekenhuis haar functie in korte tijd verloor. Voor deze gebeurtenissen was massale mediabelangstelling. Voor de curatoren verzorgt Marcel de communicatie over de talrijke issues publieke, politieke en bestuurlijke issues die achter dit faillissement wegkomen.